بشر از دیر باز به منظور امنیت و مبارزه با دشمنان خود نیازمند سلاح بوده است.
درنبردهای دوره ایران باستان از اسلحه هایی چون کمان،کمند، تبرزین، شمشیر و گرز استفاده می شد.
ادامه در ادامه مطلب.....
چوخواهی که لذت بری از بهار
بیا اندیکا و بگرد این دیار
به مهمان نوازی همه شهره اند
به مردانگی جمله اعجبوبه اند
هوا دلپذیر و زمین سبزه زار
نشینند مردم بِه زیر کُنار
ادامه در ادامه مطلب...
نویسنده و پژوهشگر: حسین چراغیان بختیاری
چلو، در شمال شرق استان خوزستان واقع شده دارای آب و هوای گرمسیری و چراگاههای زمستانی است.فصل بهار یکی از اصلی ترین ایل راه عشایر بختیاری می باشد. تابستان به علت گرمی هوا خالی از سکنه است و از اوایل پاییز میزبان بازگشت تدریجی عشایر از سرحدات فلات مرکزی ایران می باشد.
ادامه در ادامه مطلب....
نویسنده و پژوهشگر: حسین چراغیان بختیاری
آبژدان قدیم
آبژدان در شمال استان خوزستان واقع شده دارای اقلیم گرم و خشک است.پیشینه آن وابسته به رویدادها و تاریخ چهارلنگ خواجه موگویی و طوایف هفت لنگ است که پیش از این در مقاله معرفی قلعه خواجه موگویی بیان شد.
آبژدان سال ۱۳۰۰ خورشیدی حدود دوهزار نفر جمعیت عشایری از طوایف مختلف داشت که فصل پاییز را در شالیزارهای اراضی وسیع حاشیه رودخانه کارون که زیر دریاچه سد شهیدعباسپور(رضاشاه سابق) مدفون است
ادامه در ادامه مطلب...
نویسنده و پژوهشگر: حسین چراغیان بختیاری
قلعه خواجه،دهکده ای در شمال استان خوزستان که به سبب مجاورت با رشته کوههای زاگرس نیمی از سال دارای آب و هوای معتدل کوهستانی و تابستانهای آن گرم و خشگ است.
در حومه قلعه خواجه، قلاع و کلات دیگری مانند قلعه بردی،دژ اسدخان ، کلات کل آبژدان، قلعه محمدحسین خان و قلعه لیت وجود دارد که پیش از این مرکز زمامداری لر بزرگ و خوانین قدرتمند بختیاری بوده است. در دوران حکومت پهلوی قلعه زراس و شهرک گدار لندر محل انتظامات اندیکا بود.
ادامه در ادامه مطلب...
نویسنده و پژوهشگر ؛ حسین چراغیان بختیاری
به فرهنگ باشد روان تن درست
شهرستان اندیکا بین ۴۹ درجه و ۵۳ دقیقه تا ۴۹ درجه و ۵۲ دقیقه طول شرقی از نصف النهار گرینویچ و بین ۳۱ درجه و ۴۳ دقیقه تا ۳۲ درجه و ۳۹ دقیقه عرض شمالی از خط استوا در حاشیه شرقی اسـتان خوزستان واقع گردیده است. نـزدیکترین شهرستان به اندیکا از نـقطه صـفر مـرزی کـه “پل گدار لندر ” می باشد تا مسجد سلیمان فاصله ای به طول ۲۵ کیلو متر دارد.
ادامه در ادامه مطلب...
کوه قلندر و تالاب نگین شیمبار
نویسنده و پژوهشگر: حسین چراغیان بختیاری
جلگه گرمسیری شیمبار در شمال خوزستان واقع گردیده و تقریباً نزدیک به نقطه صفر مرزی بین استان خوزستان و چهارمحال بختیاری قرار دارد. این منطقه از توابع بخش چلو شهرستان اندیکا میباشد که در 45 کیلومتری شهر قلعه خواجه و یکصد کیلومتری مسجدسلیمان و220 کیلومتری اهواز است. دشت شیمبار از شرق به کوه دِمه و از جنوب غرب به چال مًنار و از جنوب به کوه قلندر و کوه دِلا و از شمال شرق به منطقه کًتک و للر و کوههای پر برف کینوح و لیله متصل است.
ادامه در ادامه مطلب...
نویسنده و پژوهشگر: حسین چراغیان بختیاری
این نوشتار به جهت معرفی دو مکان بختیاری نشین با موضوعات؛جغرافیای طبیعی، شرایط اقلیمی پوشش گیاهی و جانوری، آثار باستانی، جاذبه های گردشگری، مردم شناسی،بررسی وجه تسمیه و انعکاس مشکلات ودرد و رنج بدبختی این دیار فراموش شده نگارش یافته که امیدواریم برای دلسوزان و علاقمندان اینگونه مباحث مفید واقع گردد.شوربختانه درحالی که برخی در کاخ ها و آسمان خراشهای مرفه پایتخت و مراکز استانها آرمیده اند عده ای از مردمان نجیب و شریف بختیاری مانند مردمان عهد عتیق در کندی ها و ساختمان های سنگی بدون ملات به نام لیر زندگی می کنند که در عصر حاضر می تواند برای دست اندر کاران و وجدان بشری مایه ننگ و سرافکندگی باشد لذا امیدواریم با یاری خداوند بزودی این نابسامانی ها با همت جمعی مردم و مسئولان مرتفع گردد.
ادامه در ادامه مطلب...
نویسنده و پژوهشگر:حسین چراغیان بختیاری
یکـی پـارسی بــودبس نـامــدار که سرخابش خواندی همی شهریار
فردوسی بزرگ
نویسنده و پژوهشگر: حسین چراغیان بختیاری
شهر بازفت با ادغام تلورد و چمنگلی تشکیل شده، به عبارت دیگر بخش بازفت به مرکزیت شهر بازفت است. برابر آمار رسمی بخش بازفت 15هزار نفر جمعیت،30 هزار عشایر عبوری، 72 روستا و در 115 کیلومتری شهرستان کوهرنگ در استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است. بازفت ازدو قسمت بازفت بالا و بازفت پایین تشکیل شده ساکنین بازفت بالا به مرکزیت مازه سوخته و چبت شامل طوایف موری،منجزی، للری، ذلقی، سادات و غلام قطب الدین عبدالله ،بابادی گاشه،شیخ سلیمان احمد و چهارلنگ الهیاری می باشند و ساکنین بازفت پایین به مرکزیت تلورد(چم قلعه) و چمنگلی عمدتا ازطوایف، موری، شیخ رباط، کیارسی،ممبینی، سهید گورویی، بامدی و گندلی هستند، مردم بازفت در جریان جنگ ایران و عراق چند جانباز و دو شهید تقدیم به این آب و خاک کرده است...
نویسنده وپژوهشگر: حسین چراغیان بختیاری
شهر گلگیر بین 49درجه و 10 دقیقه تا 49 درجه و 59 دقیقه طول شرقی از نصف النهار گرینویچ و30 درجه و 37 دقیقه تا 31 درجه و5/41 دقیقه عرض شمالی از خط استواقرار گرفته است.
از مهمترین ارتفاعات گلگیر کوه آسماری است که 1390 مترار سطح دریا ارتفاع دارد.فاصله مرکزاین شهر تاشهرستان مسجدسلیمان به طول 45 کیلومتر و تا مرکز استان 170 کیلومتر و تا پایتخت994 کیلومتر و از نقطه صفر مرزی یعنی پل سی میلی تا شهرستان هفتگل 15 کیلومتر و تا شهرستان رامهرمزد حدود 40 کیلومتر به عبارتی دیگر گلگیر از طرف جنوب شرق به شهرستانهای هفتگل و رامهرمز و از طرف شمال شرق به شهرستان ایذه و از سوی غرب به شهرستان مسجد سلیمان و از جانب غرب و جنوب غرب به منطقه نفت سفید و شهرستان شوشتر منتهی گردیده است.
ادامه در ادامه مطلب....
یاد باد آن روزگار و آن اَیامِ اولی
که بُنه اولاد بود و بُنه وار جانعلی
بُنه ی دیگر خدادادوند و تلخاب نظر
همجوارش شامصیروند و کنارش گندلی
سرگچ و آب قلعه و شوکل راکی ازکیارس
پهلو دارش گندلی در آبژدان مدملی
هم صفا مرسوم بود و هم وفا و عاطفه
صاحب فهم و کمال و معنویات، پر دلی
مردمان آن زمان چه شوروشوقی داشتند
از برای مهر ورزی و وفاق و همدلی
عشق بود و دوستی بود و صفا و سادگی
پشت مردان شجاع،زن های جامه مخملی
مجلس آرایان می آوردند دلهارا به وجد
شیر مردان با سواری شیر زن ها با کِلی
بوی نان تازه و دود بلند چاله ها
بود جاری صبح تا شب از سوی هر منزلی
بس مقدس بود وجاق و ذکر نام نعمات
قسم نان و نمک بود ، نقل در هر محفلی
تو بمیری،من بمیرم، بختِ بَوم،ارواح دات
زین قبیل سوگندها ردو بدل می شد کُلی
سرشب آوای سگ، نیمه شب غورباقه ها
سپیده دم بانگ خروسِ کاکُلی
آنچنان آرامشی بود، پایدار و برقرار
زیرسقف خانه های سنگ و چوب وکاهگلی
یاد آن روز ها بخیر و لوکه های بادمی
خیمه ها چادر سیاهُ، کپر ها چوب چندلی
حال که آمد نامی از بنه ی اولاد در میان
یاد آسهراب به خیر و اقتدار سبزعلی
یاد سردار اسعد و مشروطه خواهان دلیر
یاد امان الله خان و آرسول و خسرو و آ نور علی
سال های خشکسالی، مشکل و پر ماجرا
خان ایل، می کرد ایثار، تا نباشد مشکلی
حاج حسن آقا ، پزشک حاذق ، ایل بزرگ
مردی دانا و درستکار و حکیم عادلی
پا به مکتب نا گذاشته، کیمیاگر شد نگار
آن که طبعش سنتی بوده و، علمش ازلی
دربر خصم خبیثی همچو تازی و مغول
اندیکا بوده دژ مستحکم و جان حایلی
ما که داریم گل به پیشوازعزیزان می بریم
بهتر آن که بر سر سبد باشد سمبلی
یاد شهید علی گدا ، مرتضیِ، پور حسین
یاد مجموع شهیدان وطن آقا بهنام و علی
ذکر نام نامی ، بهنام و همرزمان او
می کند آیینه ی دل را شفاف و صیقلی
عاشقان راستین ، سینه سوخته ی وطن
دست های پینه بسته ، پاهای تاولی
چشم دل بگشا و بستان را به کاوید بادقت
شاید برجا مانده است،مشت پری از بلبلی
مطربا بنواز که از آهنگ تو و شعر ما
باز به رقص آید دو باره کبکی و قرقاولی
بذر لعلی کاشتیم ما در میان بوستان
تا از این دفتر بچیند بعداز این هرکس گلی
ما سرودیم شعر ناب و شادمانی بخش را
تا جذاب آید به چشمی و نشیند بر دلی
همزمان تقدیم باد برگندلی و مدملیل
از چراغی و جوادی هدیه نا قابلی
............... شادباشید
سراینده،حسین چراغیان بختیاری و ابراهیم جوادی نسب ـ فروردین 1399
اگر رستم آید به این سرزمین
نه شنگل بماند نه خاقان چین
در سال 691 هجری قمری قبایل چادر نشین لر به قیام بزرگی علیه تجاوز مغول ها دست زدند و شهر اصفهان را از اشغال متجاوزان بیرون آوردند و راه را در محال اربعه بر آنها بستند...!
ادامه در ادامه مطلب...
به نیکی گراییم و فرمان کنیم
به داد و دهش دل گروگان کنیم
یکی از نهادهایی که در انقلاب اسلامی پا به عرصه وجود گذاشت جهاد سازندگی بود،هر چند وظیفه این نهاد مبارزه بافقر و محرومیت در روستاها و مناطق عشایری بود اما با وقوع جنگ تحمیلی عملا پشتیبانی همه جانبه در سطوح مختلف جبهه ها را نیز بر عهده گرفت، ویژگی اصلی این نهاد، مردمی بودن آن بود که زبان زد خاص وعام گردید وهمین ویژگی باعث شد بیشترین و موثرترین نقش راجهت ساماندهی کمک های مردمی به جبهه ها را ایفا نماید ،ابتدا در مرکز کشور و بمرور در مراکز استانها و شهرستانها ستاد پشتیبانی جنگ تشکیل گردید.
ادامه در ادامه مطلب....
نویسنده و پژوهشگر: حسین چراغیان بختیاری
شهر بازفت با ادغام تلورد و چمنگلی تشکیل شده، به عبارت دیگر بخش بازفت به مرکزیت شهر بازفت است. برابر آمار رسمی بخش بازفت 15هزار نفر جمعیت،30 هزار عشایر عبوری، 72 روستا و در 115 کیلومتری شهرستان کوهرنگ در استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است. بازفت ازدو قسمت بازفت بالا و بازفت پایین تشکیل شده ساکنین بازفت بالا به مرکزیت مازه سوخته و چبت شامل طوایف موری،منجزی، للری، ذلقی، سادات و غلام قطب الدین عبدالله ،بابادی گاشه،شیخ سلیمان احمد و چهارلنگ الهیاری می باشند و ساکنین بازفت پایین به مرکزیت تلورد(چم قلعه) و چمنگلی عمدتا ازطوایف، موری، شیخ رباط، کیارسی،ممبینی، سهید گورویی، بامدی و گندلی هستند، مردم بازفت در جریان جنگ ایران و عراق چند جانباز و دو شهید تقدیم به این آب و خاک کرده است...
نویسنده: حسین چراغیان بختیاری
کربلایی علی داد،فرزند سید عزیزالله،فرزند سید داوود، فرزند سید عزیزالله،فرزند سید محمد،فرزند سید شهریار، فرزند سید حبیب، ازسادات معظم امامزاده صالح کوتاه است.
ادامه در ادامه مطلب...
سروده: دکتر حافظ حاتمی
(1)
غروبِ غم انگیزِ غیرت رسید[1]
وُ یکباره
گِره زد حماسه و شرم را به
بلوط مُنار و رگِ[2] رنگیاش
وُ خونِ ستیزة خشک عمو زادهها[3]
دگر بار به شطّ شوم شیمبار[4]
ادامه در ادامه مطلب....
نویسنده و پژوهشگر: حسین چراغیان بختیاری
سوگنامه ماپری (ماه پری) بانوی منار
بی بی ماه پری دختر آ عبدالله دیرشادمی، از طایفه با اصالت بابااحمدی(بامدی) از ایل جلیل بختیاری است.
بی بی ماه پری همسر کیخا آدین علی( آدینه) دیرشادمی ازشیرزنان با وقار، دلیر، با محبت و بسیار مهمان نواز بود
ادامه در ادامه مطلب....
نویسنده و پژوهشگر: حسین چراغیان بختیاری
هیاری در بختیاری
بنی آدم اعضاء یکدیگرند
که در آفرینش ز یک گوهرند
چو عضوی بدر آورد روزگار
دگر عضو ها را نماند قرار
هیاری همان همیاری وکمک به دیگران بدون مزد و منت در سایه اتحاد، همدلی و نوع دوستی است که قرنها در بین اقوام ایران زمین بخصوص لر تبارها متداول بوده است...
ادامه در ادامه مطلب...
مسافر پایتخت
به زندان انداختن میرزا امان الله خان بختیاری(مدملیل) و مبارزات ایل جلیل بختیاری علیه استبداد صغیر تا پیروزی انقلاب مشروطه و دفاع میهنی
بنام خداوند دادار حق
که حق را عطا کرد بر مستحق
خدایی که بر جسم جان می دهد
سپس عقل و هوش و توان می دهد
بنام خداوند دائم حضور
که فرمود نرو زیر ِ هیچ بار زور
ولیکن زمانی در این سر زمین
خلافِ همه مذهب و عُرف و دین
ادامه در ادامه مطلب....
پنجاه سال پیش در ایلات بختیاری وقتی کسی فوت می کرد مردان فامیل متوفی به نشانه عزاداری مقداری کاه و گل درهم می آمیختند و به رسم عهد کهن روی لباس و بر سر و دو کتف خود می مالیدند و برای مشارکت ونشان دادن تالمات روحی خود ضمن نوحه سرایی با دو دست بر سر وسینه خود می کوبیدند..
زنان قدیم برای جوانان و دلاوران فامیل گیسوان خود را می بریدند و با نوک ناخن به صورت خود خراش سخت وارد می کردند بطوریکه صورت زخم و خون جاری می شد...!
مردان در سومین روز برای مراسم رسمی هفتمین روز باسنگ بدون ملات سازه ای مکعبی شکل با ارتفاع 1/5متر به نام مافه می ساختند و در روز هفتم یک نفر مسلح با اسبی که آراسته به ذین و برگ و یراق و تفنگ به نشانه دلاوریهای مرحوم دور مافه می چرخانیدند و زنان سرود حزین می خواندند و مطربان ساز چپ می نواختند و مردم به تماشا ی مراسم کتل می نشستند....
ادامه در ادامه مطلب....
دژ آزاد مردان
کوه شو ها ای حصار امن مردان دلیر
ای فرازت چشم نواز و ای هوایت دل پذیر
دیدنِ قامتِ تو جلو ه ای از ذات خداست
که مقیم تو بصیر است و نَعیم تو کثیر
از همه دار ودرخت هایی که بود درسینه ات
همچو مادر داده ای،برکودکانت،شهد و شیر
مادر فرزانه فرزند ، گوهر والا مقام
ای که از دامان تو برخواست اجداد کبیر
یادگار کوروش و کمبوجیه و کیقباد
ای که دادی از سخاوت خیل را تاج و سریر
ای که پایت برزمین است و سرت برآسمان
ای بلندا مرتبه ، ای باوقار ، ای بی نظیر
آنچنان تو با شکوهی و سرافراز و رفیع
که نمی گنجد به وهم خودستای نا بصیر
همچنان آراسته و سرسبز و پا برجا بمان
تا بگردد در فضای تو طنین انداز صفیر
از سر نابخردی ها، عده ای کوته نظر
می کشند از اوج اعلا ناجی خود را به زیر
آن همه از خود گذشتگی نمودی عاقبت
ناسزا با دست بعضی ناسپاس گشتی اسیر
ناسپاسانه بریدند کاکل زلف تورا
تا که از جلوه بیفتی و به گردی گوشه گیر
بهر احیای کوه شو ای برادر باز گرد
تاکه بر داریم با هم هردوگام در یک مسیر
یاد دوستان نرود نعمت بادام و بلوط
ای که بودی قرنهایی از فقیران دستگیر
از چراغی و جوادی بر نیاید مدح تو
ای دژ آزاد مردان ، ای تعلق ناپذیر
........شادباشید
جان رفت درسرمی و حافظ به عشق سوخت
عیسی دمی کجاست که احیای ما کند
از جمله مشکلاتی که از قدیمالایام مردم وحکومت ها با آن دست به گریبان بوده اند و همواره حیات بشر را تهدید میکرده تغییرات اقلیمی و حوادث غیر مترقبه مانند سیل، تکرگ،زلزله، خشکسالی و شیوع بیماریهای واگیردار مانند طاعون و وبابوده که همیشه اولین قربانیان مردمان فقیر و کم بضاعت بوده است.
ادامه در ادامه مطلب...
نویسنده حسین چراغیان بختیاری
خیال زلف تو پختن نه کار هر خامیست که زیر سلسله رفتن طریق عیاریست
(حافظ )
در تاریخ ایران زمین همواره مبارزه علیه ظلم و ستم به گونه های مختلفی صورت گرفته که از آن جمله میتوان از نهضت عیاران و جوانمردان نام برد. این گروه بخاطر برآورده شدن خواسته ها و آرمانهای مردم ، مبارزات طولانی علیه مستکبران انجام داده اند و همیشه از تهیدستان پشتیبانی می کردند در تاریخ دیده شده ستمگران با همه قدرت و توانایی که داشتند، سر تسلیم به مقابل این جوانمردان خم می کردند. مرحوم ملک الشعرا بهار مینویسد : " واژه عیار از زبان پهلوی آمده ومعنی آن جوانمردی است، بعدها اندیشه های او را دانشمندانی چون پرویز ناتل ، دکترخانلری و محمد جعفر محجوب زیرعنوان " آیین عیاری " تایید و تصدیق نمودند.عیاران راستین خدمات بیشماری به این مرز و بوم نموده و بزرگان علم، فلسفه، حکمت، شعر و عرفان نیز از عیاران راستین به نیکی یاد کرده و تا حدودی حقیقت این جوانمردان را در آثار قلمی خود حفظ و حراست کردهاند.
نویسنده و پژوهشگر: حسین چراغیان بختیاری
به مناسب چهلمین سالگرد در تاریخ 27 مهرماه 1359 - خرمشهر
شهید بهنام محمدی راد پسرحاج روزعلی پسرکربلائی محمد پسر علی محمد ازایل معظم بختیاری واز طایفه مدملیل راکی است، آعلی محمّد چهار پسر به نامهای:]کربلایی[ محمّد، عجم ،فریدون و نصیر داشت.کربلایی محمّد هم دو پسر به نامهای: سلیمان و روزعلی داشت و روزعلی چهار پسر به نامهای داریوش، شاهپور، بهزاد و بهنام داشت، کربلایی محمّد نیای شهید بهنام محمدی از مجاهدین انقلاب مشروطه از یاران کربلایی امان الله مدملیل ملقب به میرزا امان الله خان بختیاری بود.
ادامه در ادامه مطلب...
آستانه سلطان ابراهیم دردامنه کوه پل - روستای کارتا - دهستان سوسن و در 42 کیلومترى شهرستان ایذه و در 100کیلومتری شهرستان مسجد سلیمان واقع شده است رودخانه عظیم کارون که در مجاورت آن قرار دارد و بسوی جنوب غربی استان خوزستان در حرکت است. بر روی این رودخانه سدهای کارون ایذه ، شهید عباسپور و گدارلندر اندیکا واقع گردیده است.
ادامه در ادامه مطلب...
مقدمه :
انقلاب مشروطه ايران ، يکي از مهم¬ترين وقايع اوايل قرن بيستم به شمار مي¬رود ، به طوري که برخي از مورخان آن را سرآغاز تاريخ معاصر ايران مي¬دانند . تکوين و پيدايش اين انقلاب در ايران ، از علل و عوامل متعدد ، مشارکت گروه¬ها و طبقات مختلف اجتماعي با آراء و افکار گوناگون و انگيزه¬ها و اهداف متفاوت ريشه گرفت. عنصر دين، باورهاي ملي ، انديشه¬هاي نو ، نقش آفريني علماء ، آزادي¬خواهان ، منورالفکران و ديگر گروه¬هاي اجتماعي عناصر سازنده و شکل دهنده اين انقلاب بودند . مجموعه¬ي اين مؤلفه¬ها به کرات موردبازخواني قرار گرفته¬اند. اما هنوز در پناه واکاوي انگيزه¬ها و علل واقعي برخي رخدادهاي آن عصر ، ناگفته¬هاي مهمي آشکار مي¬ شود . گرچه به بعضي ازعوامل به مقتضاي زمان و جايگاه آنها بطور قابل توجهي پرداخته شد. اما بعضي از رگه¬هاي اثرگذار تاريخي عمداً يا سهواً به وادي فراموشي سپرده شده يا بسيارکمرنگ بيان شده است، به عنوان نمونه به "نقش بختياري¬ها "در انقلاب مشروطه به طور عام، نسبت به ساير عوامل کمتر توجه شده و از آن ميان ، تأثير ارتباط ميان علماي اصفهان و خوانين بختياري واثر گذاري باورهاي مذهبي و پيشينه¬ي ديني ، در اين پيوند به ندرت مورد بررسي قرار گرفت . به همين مناسبت دراين پژوهش سعي بر آن است تا اين خلأ در حد توان با اتکاءبه منابع و مستندات تاريخي بازخواني شود .
ادامه در ادامه مطلب...
کلاه در بين عشاير ايران از حمله بختياريها تنها بخشي از لباس و نوعي پوشش نيست بلکه يک نماد پرراز و رمز است که کارکردها و جنبه هاي مفهومي ، اجتماعي و آييني آن به مراتب مهم تر و برجسته تر است. در بررسي ابعاد مختلف کلاه ، مقاله زير ارائه ميشود.
انقلاب مشروطه يك واقعه ي مهم تاريخى است و مجلس را بايد ميراث ماندگار ونماد مشروطيت دانست. 14 مرداد سال 1285خورشیدی برابر با 14 جمادىالثانى 1324ه.ق سالى است كه مشروطه خواهان نتيجه ي اقدامات خودرا با صدورفرمان مشروطيت به دست مظفرالدينشاه قاجار گرفتند. ريشه ي انقلاب مشروطيت را بايد در رفتار ظالمانه شاهان و شاهزادگان قاجار و فرمانروايان د ست نشاندهى آنان بر مردم و ديگرى دخالت هاى بىحد وحصر روس و انگليس دانست، حاكمان به جاى تلاش براى كسب اعتماد مردم بيشتربه جلب حمايت بيگانگان مشغول بودند
ادامه در ادامه مطلب....
مقدمه :
طلوعي يا سال طلوعي، به واقعه اي گفته مي شود كه حدود سال هاي 1328 ش و 1329 ش همزمان با ملي شدن صنعت نفت ايران در منطقه گرمسيري بختياري در خوزستان به وقوع پيوست. گروهي از مردم در مناطق نقت خيز بختياري ، بر اثر عوام فريبي جاسوس انگليسي به نام جيكاك2 ، ناآگاهانه به اطاعت و پيروي از انديشه و افكار گمراه كننده وي وارد يك جريان انحرافي و شبه مذهبي به نام طلوعي شدند.
اين جاسوس تربيت شده و زبردست كه از سوي دولت انگلستان جهت دسيسه و توطئه هاي استعماري و تفرقه اندازي و سوق دادن مردم به انديشه هاي واهي و انحرافي و عقيم ساختن جنبش مردمي ملي شدن صنعت نفت به ميان مردم ايران و بختياري ها اعزام شده بود با برنامه هاي طرح ريزي و از قبل پيش بيني شده و با وسايل و ابزاركار مورد نياز و با انديشه هاي مخرب و انحرافي وارد عمل گرديد و باعث و باني تفكر شبه مذهبي طلوعي گرديد.
ادامه در ادامه مطلب...
خانه تاریخی سردار اسعد، تنها بنای باقیمانده از مجموعه تاریخی و معروف باغ ایلخانی دوره ناصری و یکی از زیباترین یادگارهای تاریخی شهر تهران است .این خانه به عنوان یکی از زیباترین خانههای مسکونی تهران در سال 1291 شمسی به هزینه جعفر قلی خان بختیاری (سردار اسعد سوم)، در ضلع شمال غربی میدان توپخانه در کوچه باغ ایلخانی که بعدها خیابان علاء الدوله نام گرفت، ساخته شد.
ادامه در ادامه مطلب...
چكيده:
«مال امير(1)» شهري است كه در طول تاريخ فراز و نشيب هايي داشته است ، اين شهر از مناطق جنوب غربي ايران است كه عيلامي ها بر آن حكمراني مي نمودندو آثار وكتيبه هاي به جاي مانده از دوران عيلامي مانند: اشكفت سلمان(2) وكول فره(3) در اين منطقه خود گوياي اين حقيقت است . مال امير پس از عيلامي ها دردوره حاكميت مادها ، هخامنشيان ، اشكانيان وساسانيان همچنان يكي از شهرهاي مهم وتأثيرگذار در روند تحولات سياسي ، اقتصادي اين سلسله ها بوده است .
اعراب مسلمان در سال هفدهم هجري مال امير رافتح كردند واز آن پس اين شهر مورد توجّه آنان قرار گرفت. دردوران اسلامي وبا تشكيل حكومت هاي ايراني تحت نفوذ وسيطره ي حكومت هاي ديلميان آل زيار و آل بويه قرار گرفت. پس از آن درنيمه ي دوم قرن ششم تا سال (827ه.ق.) به عنوان مركز زمامداري حكومت محلّي اتابكان لر بزرگ انتخاب شد.در اين مقاله ، جغرافياي طبيعي وانساني مال امير ، اسامي اين شهر در گذشته ، جايگاه مال امير در متون قديم جغرافيايي وپيشينه ي تاريخي آن و وضعيت مال امير در قرون اوليه اسلامي و در دوره ي اتابكان بررسي وتحليل شده است .اين پژوهش با روش توصيفي وتحليلي بر پايه ي منابع كتابخانه اي است و پس از ارزيابي داده هاي تاريخي وتجزيه و تحليل آنان به سازماندهي و استنتاج از آن پرداخته است .
واژه هاي كليدي:
اتابكان ،ايذج ،لر، لربزرگ ،مال امير
ادامه در ادامه مطلب...
سفارش فردوسی به پاسداری از نوروز و جشنها و آداب و رسوم ملی ایران :
پادشاهی دارای - داراب چهارده سال بود
بیارید این آتش زردشت بگیرد همان زند و اوستا بمشت
نگه دارد این فال جشن سده همان فر نوروز و آتشکده
همان اورمزد و مه و روز مهر بشوید به آب خرد جان و چهر
کند تازه آیین لهراسبی بماند کین دین گشتاسبی
نویسنده: حسین چراغیان بختیاری
فرومایه را بخـت گــردد بلنـد شود خوار هرکس که هست ارجمند
ترادانش و دین رهاند درست در رسـتـگــاری بـبــایــدت جــسـت
(فردوسی رضی الله عنه)
اتابک یا اتابیگ واژه ای است ترکی که در دوران سلجوقی به معنی امیر ، معلم شاهزادگان، پدربزرگ، حاکم محلی و در تاریخ معاصر ایران به عنوان صدراعظم بکار رفته است. تکله نام یکی از اتابکان لرستان بزرگ است که در ایذه مالمیر فرما نروائی می کرده است. در گویش بختیاری تکله را حاکم دادگستر و سردارجنگی می نامیدند و در فرهنگ لغت به معنی شوریده و مجنون آمده است. اکراد به معنی کردان و یا چادر نشینان است و الوار به معنی مردمان لیر نشین یا ساکنان کوه و جنگل اطلاق شده است. علامه علی اکبر دهخدا می نویسد: الوار،} اَل ْ} (ع ص ، اِ) جمع عربی لفظ لُرکه ایلی است در ایران .(فرهنگ نظام ). در متن اللغة آمده : لور جنسی از اکراد است، انتهی- بنظر میرسد که لر در عربی بصورت لور درآمده و برطبق قاعده ٔ عربی به الوار جمع بسته شده است و فارسی زبانان آن را بصورت عربی بکار برده اند.
ادامه در ادامه مطلب...
سال هاست که میان طرفداران طب سنتی و هواداران علم جدید پزشکی بر سر انتخاب این یا آن ، مجادله و مباحثه وجود دارد آنان استدلال می کردند که هرگل و گیاهی را که پروردگار جهان آفریده محاسن و خواصی در آن است که هریک می توانند به تنهایی دردی را دوا و بیماری را شفا بخشند.
به هر حال حاصل این بحث و جدل ها به اینجا رسیده است که در این حال که دانش جراحی را به حد اعلا ارج می نهیم، ولی حتی المقدور از استفاده از دارو خواص شیمیایی خودداری کنیم و به داروهای گیاهی روی آوریم که چه از نظر طبیعت فطری بشری و چه از نظر اجتماعی صلاح مصلحت انسان در استفاده از آن هاست.
به نام خدایی که لُر آفرید دلش را از اندوه پُر آفرید
غمِ لُر غمِ غربتِ کوچ نیست خداوند لُر بره و قوچ نیست
خداحافظ ای کوچ هر سال من خداحافظ ای بخت و اقبال من
خداحافظ ای چشمه های قشنگ خداحافظ ای اسب و زین و تفنگ
خداحافظ ای مردم ساده پوش خداحافظ ای ایل پر جنب و جوش
خداحافظ ای مَشک و دُوْ و کَره خداحافظ ای کبک و میش و بَره
یکی نْی بیاهِه ز کِینو به مال بخونه سی مون کمی دِی بَلال
دلُم تنگِ سی پازِنونِ مُنار دلُم تنگِ سی بِرنُو سُوزِوار
دلُم تنگِ سی مال و مشک و بُهون سی کِیماس و مِرداس شاهنامه خون
دلُم ایخو وا مَم رضا و خلیل بِگَردُم به جُست کِلوُس و چَویل
دلُم ایخو برگرده او روزگار رِوِه مالِمون پشتِ تَنگِ مُنار
دلُم ایخو جونُم بهاری بوهِه همه زندگیم بختیاری بوهِه
تو ای ایلیاتی تو ای مرد کوچ لُر و ترکمن،کرد و ترک و بلوچ
تو بشنو حدیث دل این مُرده را تکاپوی بُغض ترک خورده را
غریبانه در انزوا مانده ام من از کوچ و از گله جامانده ام
غریبیم و از غربت آزرده ایم نفس می کشیم از نفس مُرده ایم
شاعر: روشن سلیمانی